Spłaciłeś kredyt hipoteczny? Pamiętaj o wykreśleniu wpisu z księgi wieczystej!

Marek Szydełko
04.05.2022

Spłata kredytu hipotecznego, zwłaszcza przed czasem, to ogromny sukces jego niedawnego posiadacza. Pozwala uwolnić się od comiesięcznych rat i zależności od banku, a tym samym daje możliwość swobodnego dysponowania nieruchomością. Pamiętaj jednak, aby po rozliczeniu się z bankiem koniecznie zadbać o wykreślenie wpisu o hipotece z księgi wieczystej. Jak to zrobić? Sprawdź w naszym poradniku.

Poczekaj na dokumenty z banku

W pierwszej kolejności musisz dostać z banku zaświadczenie o spłaceniu kredytu oraz zgodę na wykreślenie hipoteki. Bez tego nie masz nawet po co udawać się do sądu. Dokumenty powinny dotrzeć do Ciebie pocztą w ciągu około 2 tygodni od rozliczenia się z bankiem i zamknięcia kredytu. Możesz również zażyczyć sobie odebrania ich w placówce banku.

Złóż wniosek do wydziału ksiąg wieczystych miejscowego sądu

Z dokumentami z banku możesz już udać się do sądu prowadzącego księgę wieczystą Twojej nieruchomości. Na miejscu wypełnisz papierowy wniosek zgodnie ze wzorem. Taki wniosek możesz też pobrać z Internetu, wypełnić w domu i wysłać do sądu pocztą.

Wnieś opłatę administracyjną

Opłata za zmianę w księdze wieczystej polegającą na wykreśleniu wpisu o hipotece wynosi 100 złotych (stan na kwiecień 2022). Wniesiesz ją w kasie sądu, gdzie otrzymasz znaczek opłaty, który następnie trzeba nakleić na wniosek.

Jeśli wszystko się zgadza (urzędnik to sprawdzi), to pozostaje już tylko złożyć wniosek w sądzie. Na tym Twoja rola się kończy.

Uzbrój się w cierpliwość

Niestety, procedura zmiany treści księgi wieczystej jest bardzo czasochłonna. Wszystko przez to, że sądy są dosłownie zasypane wnioskami zarówno o dokonanie wpisów, jak i ich usunięcie. Czas oczekiwania zależy od konkretnego sądu, jednak aktualnie musisz się przygotować na minimum pół roku oczekiwania, a optimum 10-12 miesięcy.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie