Z pewnością masz w swoim portfelu przynajmniej jedną kartę płatniczą. Okazuje się, że jej zastosowanie jest znacznie szersze, niż nam się wydaje. Nie wszyscy posiadacze plastików wiedzą, że taka karta może być niezwykle przydatna w nawet trudnych, życiowych sytuacjach, chroniąc nas przed poważnymi konsekwencjami finansowymi. Kilka takich ciekawych możliwości oferowanych przez karty płatnicze (a precyzyjniej przez wystawiające je banki) wymieniamy w naszym poradniku.
Chargeback
Bardzo przydatna funkcja, która jest standardowo oferowana do kart płatniczych. Na czym polega? Płacąc za zakupy kartą (np. w Internecie) korzystasz z ochrony gwarantowanej przez bank. Jeśli zamówiony przedmiot do Ciebie nie dotrze, usługa zostanie wykonana nieprawidłowo lub nie dojdzie do skutku, a druga strona nie będzie się kwapić do oddania Ci pieniędzy, zrobi to bank. Popularność usługi chargeback wzrosła po fali bankructw biur podróży, kiedy to w pierwszej kolejności pieniądze odzyskiwały właśnie te osoby, które zapłaciły za wakacje kartą.
Assistance
Pakiet usług assistance nie jest oferowany do każdej karty, dlatego warto to wcześniej sprawdzić w umowie z bankiem. W grę może wchodzić na przykład bezpłatna pomoc na drodze w razie awarii samochodu, zorganizowanie opieki dla dziecka, jeśli posiadacz karty utknie w korku, dowiezienie paliwa czy przetransportowanie posiadacz karty i jego bliskich do hotelu, jeśli z jakichś obiektywnych przyczyn nie mogą kontynuować podróży.
Ubezpieczenie pieniędzy
Polskie prawo stanowi, że każda osoba, która straciła pieniądze z karty płatniczej (np. w wyniku kradzieży), odpowiada do sumy 150 euro. Powyżej tej kwoty odpowiedzialność spada już na bank. W takiej sytuacji trzeba więc złożyć reklamację i czekać na odpowiedź banku, która zwykle jest pozytywna. Warunek jest jeden: posiadacz karty musiał ją zastrzec natychmiast po tym, jak zorientował się, że została mu skradziona.
Pomoc fachowca
Taka usługa, zaliczana do kategorii concierge, jest bardzo popularnym sposobem na uatrakcyjnienie oferty banku i zachęcenie klientów do zakładania w nim swoich rachunków. Bank deklaruje, że posiadacz karty może w wyjątkowych sytuacjach skorzystać z bezpłatnej pomocy fachowca, np. hydraulika czy elektryka. Oczywiście takie usługi są mocno ograniczone kwotowo, ale mogą być przydatne w kłopotliwej sytuacji.