Kiedy odszkodowanie będzie kosztem podatkowym?

Maciej Piwowski
15.03.2017

Do kosztów podatkowych przedsiębiorca może zaliczyć wydatki związane z uzyskaniem przychodu lub zabezpieczeniem czy zachowaniem jego źródła. Czy w definicji tej mieszczą się koszty wypłacanych odszkodowań np. z tytułu zawinionego wypadku samochodowego?

Wypadek samochodowy firmowym autem z winy innego kierowcy

Właściciel firmy może wykorzystywać w toku prowadzonej działalności samochód firmowy. Jeśli podczas poruszania się nim dojdzie do wypadku, ewentualne odszkodowanie czy koszt wypłaty rekompensaty muszą zostać właściwie rozliczone. Kiedy wypadek następuje nie z winy właściciela auta firmowego, ale innego kierowcy, przedsiębiorca ma prawo do otrzymania świadczenia z polisy OC sprawcy. Odszkodowanie po wypadku samochodowympo jego uzyskaniu musi zostać rozliczone księgowo.

Przedsiębiorca powinien zatem zgłosić szkodę ubezpieczycielowi, wraz z wyborem metody jej likwidacji - kosztorysową lub rachunkową. Następnie musi odnotować w swojej księgowości przychód, w momencie otrzymania odszkodowania lub pokrycia szkód przez ubezpieczyciela na rzecz warsztatu samochodowego. Jeśli samochód był objęty ubezpieczeniem dobrowolnym AC, przychód będzie stanowiła pełna kwota odszkodowania. Natomiast jeśli samochód jest objęty tylko obowiązkowym ubezpieczeniem OC, przychód stanowi wyłącznie kwota nadwyżki nad poniesionymi wydatkami na jego naprawę.

W przypadku przedsiębiorców będących czynnymi podatnikami VAT, muszą oni także pokryć podatek VAT wynikający z kosztów naprawy. Właściciel samochodu firmowego poszkodowany w wypadku ma możliwość zaliczenia do kosztów firmowych inne koszty, np. holowania. Musi odliczyć podatek VAT z faktur za koszty naprawy, niezależnie od faktu, czy mogły one zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Na koniec przedsiębiorca włącza do kosztów działalności stratę, jeśli nastąpiła całkowita kasacja pojazdu lub w związku z niedostateczną kwotą zwrotu z ubezpieczenia, w porównaniu do kosztów naprawy.

Wypadek samochodowy z winy właściciela pojazdu firmowego

Jeśli do wypadku samochodowego doszło z winy przedsiębiorcy, będącego posiadaczem auta firmowego, to z jego ubezpieczenia OC będą wypłacane wszelkie odszkodowania i rekompensaty dla poszkodowanych w związku z zaistnieniem szkód osobowych lub majątkowych. W przypadku, gdy auto firmowe było objęte ubezpieczeniem AC, również i sprawca może liczyć na odszkodowanie od firmy ubezpieczeniowej. Będzie ono w całości przychodem i tak powinno zostać zaksięgowane w momencie wypłaty. Przedsiębiorca może koszty wszelkich dokonanych napraw zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu i nie ma przy tym prawnych ograniczeń co do ich wysokości, jeśli samochód jest środkiem trwałym.

Zdarza się, że przedsiębiorcy nie wykupują ubezpieczenia autocasco dla swoich firmowych pojazdów i zmuszeni będą po wypadku do samodzielnej naprawy auta. Jeśli w danej firmie nie dysponują wolnymi środkami finansowymi na ten cel, mogą zaciągnąć kredyt, albo postarać się o faktoring, o ile posiadają nieprzeterminowane, bezsporne, niewymagalne i udokumentowane wierzytelności od swoich dłużników.

Artykuł partnera.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie