Zlecając przelew czy to w bankowości elektronicznej, czy aplikacji mobilnej, możesz się spotkać z terminem „odbiorca zaufany”. Banki często same pytają, czy dodać danego odbiorcę do listy zaufanej. Zanim się zgodzisz, to dowiedz się, kim w rozumieniu banki taki odbiorca faktycznie jest.
Zaufany odbiorca to właściciel konta bankowego, które zostało wcześniej dodane i zatwierdzone przez właściciela rachunku jako właśnie zaufane. Najczęściej jest to po prostu członek rodziny, pracownik, stały kontrahent etc.
Przelewy do takich odbiorców charakteryzują się uproszczonym procesem autoryzacji – bank może nie wymagać dodatkowego potwierdzenia transakcji, takiego jak jednorazowy kod SMS lub potwierdzenie w aplikacji mobilnej.
Dodanie odbiorcy do listy zaufanych znacząco upraszcza i przyspiesza realizację przelewów. Jeśli masz osobę, której regularnie przelewasz pieniądze – na przykład kieszonkowe dla dziecka – to śmiało dodaj jej numer konta do listy zaufanych, dzięki czemu w przyszłości bank nie będzie wymagać dodatkowej autoryzacji.
Dodanie odbiorcy do listy zaufanej eliminuje również ryzyko pomyłki w danych przelewu – nie musimy już ręcznie uzupełniać numeru konta, co zawsze rodzi prawdopodobieństwo wpisania złej cyfry, w efekcie czego przelew nie zostanie zrealizowany lub trafi do kogoś innego.
W większości banków można to zrobić z poziomu bankowości elektronicznej czy aplikacji mobilnej. Wystarczy tylko podać dane odbiorcy przelewu, w tym numer konta, a następnie zaznaczyć opcję „Dodaj odbiorcę zaufanego” lub „Dodaj do zaufanych”. Zatwierdzamy to kodem autoryzacyjnym, kodem SMS czy za pomocą aplikacji mobilnej i gotowe.