Leasing to popularna forma finansowania samochodu, na którą często decydują się przedsiębiorcy. Opłacalność leasingu jest w dużej mierze uzależniona od oprocentowania, czyli wysokości marży leasingodawcy. Obecnie za bardzo atrakcyjne można uznać oferty na poziomie około 103%. Wyjaśniamy, jak należy to rozumieć.
Leasingu nikt nie daje za darmo. Leasingodawca musi zarobić na tej operacji, dlatego zawsze dolicza marżę, która stanowi główną część kosztu finansowania. Jeśli otrzymujemy ofertę leasingu 103%, to oznacza to, że całkowity koszt leasingu jest równy 103% wartości finansowanego przedmiotu.
Innymi słowy: przedsiębiorca w całym okresie użytkowania pojazdu zapłaci 3% więcej niż wartość początkowa przedmiotu leasingu.
Aby jeszcze lepiej zrozumieć, ile tak naprawdę będzie Cię kosztować samochód wzięty w leasing na 103% (czy dowolne inne oprocentowanie – zasada jest zawsze ta sama), posłużmy się hipotetycznym przykładem.
Załóżmy, że wartość początkowa przedmiotu leasingu to 100 000 zł. W takim przypadku biorąc auto w leasing 103%, całkowite koszty – nie uwzględniając opłat dodatkowych, w tym za rejestrację pojazdu – wyniosą 103 000 zł, czyli „przepłacamy” o 3000 zł. Nie jest to wysoka cena za rozłożenie płatności na raty i brak konieczności angażowania dużej gotówki w zakup pojazdu.