Kredyt, szczególnie hipoteczny, jest produktem obarczonym sporym ryzykiem. Nie zawsze jednak rozumiemy, że ponosi je także bank. W końcu to on musi mieć pewność, że klient spłaci swoje zobowiązanie. Właśnie dlatego banki stosują bardzo restrykcyjną politykę udzielania kredytów i potrafią odrzucać wnioski klientów z byle powodu. Czasami klienci są tym zaskoczeni, co wynika z niewiedzy na temat procedur obowiązujących w bankach. Oto najczęstsze powody odrzucania wniosków kredytowych, które nie zawsze są oczywiste dla klientów.
Na liście takich dochodów znajdują się chociażby:
Oczywiście w poszczególnych bankach mogą obowiązywać inne zasady, jednak w zdecydowanej większości przypadków wymienione źródła dochodów nie są akceptowane i nie mogą być brane pod uwagę przy ocenie zdolności kredytowej klienta. Nie wszyscy o tym wiedzą, stąd późniejsze zaskoczenie.
Czy taki drobiazg z przeszłości może przesądzić o odmowie udzielenia kredytu? Okazuje się, że tak. Banki zawsze weryfikują historię kredytową klienta w bazie BIK. Jeśli widnieje tam informacja, że Jan Kowalski trzy lata temu spóźnił się z płatnością raty za telewizor, to taki epizod może zaważyć na jego wniosku kredytowym.
Z punktu widzenia banku takimi branżami są m.in.:
Dlaczego te branże są ryzykowne? Ponieważ albo mają charakter mocno sezonowy, albo cechują się sporą rotacją pracowników, albo po prostu prognozy dotyczące ich sytuacji w przyszłości nie są optymistyczne.
Choć przedsiębiorcy często osiągają spore dochody, to jednak dla banków niekoniecznie są oni atrakcyjnymi klientami. Powód? Bardzo duża niestabilność dochodów, brak gwarancji zleceń, wysokie obciążenia podatkowe oraz koszty prowadzenia działalności. Częstą przyczyną odrzucenia wniosku przedsiębiorcy jest także zbyt krótkie prowadzenie firmy – w większości banków obowiązuje minimalny okres 24 miesięcy.
Warto znać te powody, aby nie być zaskoczonym w momencie, gdy bank odrzuci wniosek pomimo teoretycznie bardzo dobrej pozycji wyjściowej klienta. Pamiętajmy, że w ostateczności to bank decyduje, komu udzieli kredytu. Jego wewnętrzne procedury są więc nadrzędne.