Zgubienie karty płatniczej jest bardzo problematyczne, zwłaszcza wtedy, gdy nie mamy przy sobie gotówki, nie możemy zapłacić telefonem czy zegarkiem, a w dodatku jesteśmy za granicą. Ważne, aby w takiej sytuacji zachować spokój i zacząć działać metodycznie. Priorytetem jest wyeliminowanie ryzyka utraty środków. Sprawdź, co należy zrobić, gdy zgubisz kartę płatniczą.
Pierwszym krokiem, jaki musisz wykonać, jest zastrzeżenie zgubionej karty. Nawet jeśli masz jeszcze nadzieję na jej odnalezienie, to nie zwlekaj z zastrzeżeniem, które w razie czego będzie można jeszcze cofnąć. Po zastrzeżeniu nikt nie zapłaci znalezionym plastikiem.
Jak zastrzec kartę płatniczą? Najszybciej zrobisz to z poziomu bankowości internetowej, na przykład przez aplikację mobilną Twojego banku. Jeśli nie masz smartfonu czy dostępu do komputera, to skorzystaj z ogólnopolskiego numeru międzybankowego:
Numer jest czynny przez całą dobę i można pod nim zgłosić zastrzeżenie karty wystawionej przez dowolny bank działający w naszym kraju.
Ważne!
Pamiętaj, że zastrzeżenie obejmie również kartę podpiętą np. do Portfela Google. Oznacza to, że po zastrzeżeniu karty, możesz całkowicie utracić możliwość zapłacenia za zakupy, dopóki nie wejdziesz w posiadanie gotówki (dlatego warto mieć co najmniej dwie karty w różnych bankach).
Gdy masz już pewność, że nie uda Ci się odzyskać starej karty płatniczej, to nie pozostaje nic innego jak złożyć wniosek o wyrobienie nowej. Zrobisz to z poziomu bankowości elektronicznej lub w stacjonarnym oddziale banku.
Wyrobienie nowej karty z reguły jest bezpłatne, choć warto wcześniej sprawdzić, czy przypadkiem Twój bank nie pobiera za to jakiejś symbolicznej opłaty. Na plastik będziesz czekać około 10 dni roboczych.
Najprościej będzie wypłacić trochę gotówki w bankowym okienku. Będąc za granicą możesz również poprosić kogoś bliskiego o zlecenie przekazu gotówki za pośrednictwem prywatnej firmy, np. Western Union. Jest to usługa płatna, natomiast w gardłowej sytuacji może być to najlepsze rozwiązanie.