Każda karta płatniczą, jaką tylko masz w swoim portfelu, posiada datę ważności. Po jej przekroczeniu karta staje się bezużyteczna i nie da się nią zapłacić za zakupy w sklepie stacjonarnym, za paliwo na stacji, kupić nic online czy opłacić subskrypcji. Wiele osób nie zdaje sobie z tego sprawy i nie wie, że ich karta może lada moment się przeterminować. Po kilka wskazówek zajrzyj do naszego poradnika.
Data ważności znajduje się na awersie, czyli z tyłu karty. Szukaj jej pod „Valid thru”, co oznacza „Ważne do”. Data jest zapisana jako XX/XX, gdzie pierwsze cyfry oznaczają miesiąc (np. 01 – styczeń), a drugie rok (np. 25 – rok 2025).
Ta data informuje nas, do kiedy karta będzie aktywna. Jeśli widzisz, że na Twojej karcie jest wytłoczone 04/26, to oznacza to, że kartą będzie można normalnie płacić do 30 kwietnia 2026 roku. Minutę po północy 1 maja karta będzie już bezużyteczna.
To zależy od indywidualnej polityki banku, przy czym najczęściej są to 3 lub 4 lata. Tylko nieliczne banki, by wymienić choćby Revolut, wystawiają karty na dłuższy okres – w tym przypadku 5 lat.
Jeśli widzisz, że Twoja karta straci ważność w przeciągu miesiąca, to spokojnie: prawdopodobnie lada dzień znajdziesz w swojej skrzynce pocztowej list z banku z dołączoną nową kartą. Wówczas wystarczy ją aktywować, a stara karta zostanie automatycznie zdezaktywowana.
Pamiętaj, że po aktywacji nowej karty musisz ją przypisać do wszystkich usług, które opłacasz online, np. subskrypcji platformy VOD. Bez tego powstanie zadłużenie na Twoim koncie, ponieważ operator płatności nie będzie mógł pobrać opłaty ze starej, zdezaktywowanej lub po prostu nieważnej już karty.