Dlaczego banki organizują promocje? Poznaj prawdziwe powody

Maciej Piwowski
20.10.2017

Żaden bank nie jest instytucją charytatywną. Jedynym celem banku jest zarabianie pieniędzy i ich pomnażanie. Jeśli bank pożycza Ci środki np. na mieszkanie, to nie robi tego na piękne oczy, ale po to, by zwielokrotnić przyznaną sumę. To powinno być dla Ciebie jasne. Dlaczego w takim razie banki regularnie organizują promocje, w których „rozdają” pieniądze? Oto prawdziwe powody takiego postępowania.

To tańsze niż reklama

Banki, podobnie jak inne firmy, muszą się reklamować i przeznaczają na ten cel gigantyczne budżety. Ktoś mądry kiedyś policzył, że płacenie klientom za przejście do banku będzie tańsze, niż wydawanie pieniędzy na marketing. I tak to się zaczęło.

Tak naprawdę bank nie płaci Tobie np. za założenie konta, ale oszczędza pieniądze, które musiałby przeznaczyć na wykupienie emisji reklamy zachwalającej zalety tego rachunku. Tak czy inaczej na końcu wygrywa bank, bo poza pozyskaniem klienta, pozyskuje też jego pieniądze, które może następnie inwestować i pożyczać na wysoki procent.

W dobie portali internetowych specjalizujących się w wyszukiwaniu okazji banki mają ułatwione zadanie. Doskonale wiedzą, że wystarczy zorganizować jakąkolwiek promocję, aby informacja na ten temat błyskawicznie dotarła do setek tysięcy internautów. Aby uzyskać podobny zasięg przy pomocy tradycyjnej reklamy, trzeba na nią przeznaczyć znacznie większe środki.

Gwarancja pozyskania klienta

Załóżmy, że bank wyda milion złotych na kampanię reklamową w telewizji. Spoty obejrzy w sumie 5 milionów widzów. Ilu z nich następnie zdecyduje się na skorzystanie z oferty? Jest to bardzo trudne do zmierzenia. W przypadku promocji sprawa wygląda inaczej.

Bank przeznacza pulę np. 500.000 złotych na nagrody dla klientów, którzy skorzystają z jakiegoś produktu bankowego. Jeśli w akcji weźmie udział 10.000 osób, to dokładnie tylu klientów pozyska bank, płacąc każdemu po zaledwie 50 złotych. Oczywiście aby wszystko miało sens, część klientów musi się związać z bankiem na dłużej.

Dlatego coraz częściej promocje są obwarowane np. koniecznością wykonania kilku transakcji kartą płatniczą. Banki liczą na to, że ich oferty spodobają się klientom i zostaną z nimi już niezależnie od promocji.

Pozyskanie danych osobowych

Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że biorąc udział w promocji przekazują bankowi coś bardzo cennego, mianowicie swoje dane osobowe. Po co one bankowi? Chociażby po to, aby w przyszłości móc dzwonić lub mailować w sprawie kolejnych promocji, super ofert i atrakcyjnych kredytów czy pożyczek. Zgromadzenie dużej bazy potencjalnych klientów jest czasochłonne i kosztowne, a organizując promocję można to zrobić przy okazji.

Kiedy więc po raz kolejny postanowisz wziąć udział w promocji jakiegoś banku, dobrze się zastanów, czy rzeczywiście oferowana kwota lub nagroda jest warta tego, aby dzielić się z instytucją swoimi danymi osobowymi.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie