Na pewno wiele razy zdarzyło Ci się zastanawiać, na czym właściwie zarabiają blogerzy i youtuberzy oraz inne osoby, które prowadzą swoje biznesy w Internecie. Odpowiedź brzmi: na programach afiliacyjnych. To oczywiście niejedyne, ale za to bardzo bogate źródło dochodów w sieci. Na czym to właściwie polega? Co trzeba zrobić, aby przystąpić do programu afiliacyjnego?
Wiele firm, w tym globalnych marek, uruchamia swoje programy afiliacyjne, aby pozyskać kolejne kanały sprzedaży usług i produktów. Ponieważ żyjemy w tzw. erze influencerów, gwiazdy Internetu stanowią rewelacyjne „słupy reklamowe”. Influencer to osoba, która poprzez swoje wypowiedzi, teksty czy filmy, może wpływać na wybory zakupowe innych ludzi.
Nie jest zatem przypadkiem to, że znana blogerka na zdjęciach pokazuje się w tych dziwnych rajstopach, a jeden z czołowych youtuberów gra w gry na konsoli konkretnego producenta. Nie łudź się też, że wszystkie porady publikowane na popularnych blogach są zupełnie bezinteresowne – duża część z nich powstaje właśnie we współpracy ze sponsorami, na zasadzie programu afiliacyjnego.
Pokażemy to na przykładzie poczytnego bloga. Jego autor nawiązuje kontakt z firmą (częściej działa to w drugą stronę), która ma do sprzedania np. nowy model monitora do gier. W ramach współpracy bloger pisze artykuł, w którym recenzuje monitor – kwestią umowną jest, czy recenzja ma być obiektywna, czy raczej delikatnie przychylna marce. Pod artykułem pojawia się link do sklepu, w którym czytelnicy mogą kupić opisany monitor – zwykle z rabatem. Zniżkę uzyskają jedynie wtedy, gdy skorzystają z linku, czyli polecenia blogera.
W programie afiliacyjnym zapisują się wszystkie zakupy dokonane za pośrednictwem linku na blogu. Autor otrzymuje z tego tytułu wynagrodzenie. To prosty układ, na którym korzystają obie strony współpracy.
Programów afiliacyjnych jest mnóstwo. W polskim Internecie najpopularniejsze jest polecanie produktów z sektora bankowego, ubezpieczeniowego, motoryzacyjnego i elektroniki użytkowej.
Jeśli chcesz zarabiać na programach afiliacyjnych, to najpierw musisz mieć produkt, który przyciągnie reklamodawców. Może to być blog, kanał na YouTube czy portal internetowy. Dla marek najważniejsze są Twoje zasięgi, czyli liczba unikalnych użytkowników, czas spędzony na stronie, aktywność społeczności, rozpoznawalność brandu w mediach społecznościowych itd.
Gdy już będziesz mieć taki produkt, marki same zaczną się do Ciebie zgłaszać z propozycjami współpracy. Możesz również szukać partnerów we własnym zakresie, pamiętając jednak, aby wybierać usługi i produkty tożsame z tematyką, jaką podejmujesz w swoim medium.
Zarabianie na programach afiliacyjnych nie jest jednak takie proste. Problem stanowi stworzenie takiego modelu współpracy z marką, aby nie ryzykować przy tym utraty zaufania użytkowników. Nie możesz zatem zamienić swojego bloga/kanału/portalu w stronę wypełnioną artykułami sponsorowanymi, bo w ten sposób staniesz się niewiarygodny. Czytelnicy odejdą, a wraz z nimi reklamodawcy.