Dlaczego ubezpieczyciel pyta o przebieg Twojego samochodu?

Andrzej Winnicki
22.02.2021

Wykupienie ubezpieczenia OC jest dziś banalnie proste. Można to zrobić w ciągu kilku minut, o dowolnej porze, nawet w weekend. Wszystko dzięki Internetowi, a konkretnie porównywarkom cen ubezpieczeń. Wypełniając formularz potrzebny do wyceny polisy spotkasz się z pytaniem o aktualny przebieg pojazdu. Dlaczego to interesuje ubezpieczyciela? Okazuje się, że ma to dość istotny wpływ na wysokość składki OC. Więcej o tym przeczytasz w naszym poradniku.

Po co ubezpieczycielowi informacja na temat stanu licznika samochodu?

To całkiem proste. Przebieg pojazdu, przynajmniej teoretycznie, zdradza aktualny stan techniczny samochodu oraz pozwala oszacować ryzyko np. poważnego wypadku czy stłuczki w wyniku wyeksploatowania samochodu. Jeśli np. dane auto ma 300 000 kilometrów na liczniku, to ryzyko kolizji jest mimo wszystko większe niż wtedy, gdy samochód dopiero co wyjechał z salonu.

Skąd ten wniosek? Wystarczy postawić się na miejscu ubezpieczyciela, który kalkuluje w ten sposób:

  • Auto ma duży przebieg – może być zużyte i stwarzać zagrożenie na drodze;
  • Auto ma duży przebieg – właściciel pewnie już nie dba o jego stan, dlatego może powodować więcej stłuczek;
  • Auto ma duży przebieg – więc istnieje wysokie ryzyko, że właściciel oszczędza na serwisie, co odbija się na kondycji mechanicznej pojazdu;
  • Auto ma duży przebieg – czyli jest intensywnie eksploatowane, spędza dużo czasu na drogach, co w naturalny sposób zwiększa ryzyko kolizji;

Wszystko to sprawia, że ubezpieczający pojazd z dużym przebiegiem jest bardziej ryzykownym klientem dla firmy ubezpieczeniowej. Znajduje to niestety odzwierciedlenie w cenie polisy, która może być nawet o kilkadziesiąt złotych wyższa w porównaniu z autem mającym o połowę mniejszy przebieg.

Ważny jest też przewidywany przebieg pojazdu

W formularzu wyceny polisy ubezpieczyciel zapyta również o to, ile kilometrów rocznie planujesz pokonać swoim samochodem. Ta informacja jest na tyle istotna, że prognozowany przebieg wpływa na ryzyko spowodowania kolizji. Jest ono relatywnie mniejsze w przypadku kierowców, którzy pokonują rocznie np. 5 000 kilometrów, a znacznie większe wtedy, gdy kierowca non stop podróżuje po kraju.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie