Jak skorzystać z assistance na drodze? Praktyczne wskazówki

Piotr Kowalczyk
12.09.2022

Assistance to rodzaj ubezpieczenia komunikacyjnego, które chroni przed wysokimi kosztami holowania pojazdu do warsztatu, a często gwarantuje szybkie i bezkosztowe usunięcie awarii na drodze. Można je wykupić do polisy OC i AC (często jest dorzucane w pakiecie) lub zamówić niezależnie od posiadanej polisy w innym towarzystwie ubezpieczeniowym. Najważniejsze jest to, aby wiedzieć, jak skorzystać z assistance na drodze, gdy już dojdzie do usterki, przebicia opony itp. Mamy dla Ciebie kilka praktycznych wskazówek.

Sprawdź w OWU, co Ci się należy

Na dobry początek warto zajrzeć do OWU i upewnić się, jaki jest zakres świadczeń z tytułu ubezpieczenia assistance. Mało kto wczytuje się w te warunki przed zawarciem umowy. Warto wiedzieć, czy w ogóle opłaca Ci się dzwonić do ubezpieczyciela, jeśli szkoda jest stosunkowo niewielka i jesteś w stanie usunąć ją we własnym zakresie (np. przebita opona).

Przygotuj sobie podstawowe informacje

Chodzi tutaj o informacje na temat charakteru usterki (przypuszczalnego), lokalizacji samochodu, liczby podróżujących nim osób, a także ewentualnych bagaży czy elementów dodatkowych, które trzeba zabrać z miejsca zdarzenia (np. boks dachowy).

Zadzwoń do assistance

Numer do assistance znajdziesz na stronie internetowej ubezpieczyciela lub po prostu na polisie. Pamiętaj, że w weekend i w sezonie wakacyjnym czasami trzeba nieco dłużej poczekać na połączenie. Niektórzy ubezpieczyciele zachęcają również do wysłania zgłoszenia mailem – wówczas jak najszybciej skontaktuje się z Tobą pracownik infolinii.

Poczekaj na pomoc

Nie jest oczywiście tak, że w ciągu 10 minut od wykonania telefonu na miejscu zjawi się laweta. Na pomoc trzeba będzie poczekać, a już na pewno wtedy, gdy znajdujesz się za granicą, jest weekend, a do awarii doszło w szczerym polu. Standardem jest czas oczekiwania na lawetę wynoszący 1-2 godziny.

Zbierz rachunki – mogą się przydać

W zależności od zakresu ochrony i okoliczności zdarzenia, możesz liczyć m.in. na opłacenie kontynuacji podróży czy zwrot kosztów odebrania samochodu. Często jest natomiast tak, że ubezpieczony najpierw musi ponieść te wydatki we własnym zakresie, a następnie otrzyma za nie zwrot – jednak tylko po przedstawieniu rachunków. Dlatego koniecznie zbieraj wszelkie pokwitowania od taksówkarzy, z hotelu itd.  

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie