Jakich źródeł informacji o dochodach może wymagać bank przy kredycie?

Maciej Piwowski
21.01.2025

Podstawą do udzielenia kredytu, nawet niewielkiego, jest ocena zdolności kredytowej klienta. Bank analizuje to w oparciu o dotychczasową historię kredytową, ale przede wszystkim o dochody wnioskodawcy, upewniając się, że stać go na spłacanie dodatkowego zobowiązania. Banki mogą wymagać przedstawienia różnych dokumentów potwierdzających dochody, w zależności od ich rzeczywistego źródła. Tym najczęstszym nieco bliżej przyglądamy się w naszym poradniku.

Umowa o pracę

Jeśli pracujesz na podstawie umowy o pracę (na czas określony lub nieokreślony), to bank z pewnością będzie wymagać przedstawienia historii rachunku, na który wpływa wynagrodzenie lub przedłożenia zaświadczenia o zatrudnieniu.

Umowa cywilnoprawna

W przypadku umowy zlecenia lub o dzieło bank poprosi o dołączenie do wniosku kredytowego kopii umów podpisanych z pracodawcą oraz historii konta z widocznymi wpływami za realizowane zlecenia.

Działalność gospodarcza

Prowadząc firmę, zostaniesz poproszony o przedstawienie szeregu dokumentów potwierdzających, że Twój biznes rzeczywiście zarabia. Bank może być zainteresowany deklaracją podatkową (PIT) złożoną do Urzędu Skarbowego za ostatni rok obrotowy, zaświadczeniami z ZUS i Urzędu Skarbowego o niezaleganiu z opłatami oraz historią konta z przychodami z działalności.

Jak dostarczyć dokumenty?

Większość banków oferuje elastyczne sposoby dostarczania dokumentów, w tym w formie cyfrowej, jako załącznik do maila czy poprzez system bankowości elektronicznej. Oczywiście honorowane są także dokumenty w formie papierowej złożone w oddziale banku.

Szczegółowych informacji na temat potrzebnych dokumentów i ich formy przekaże Ci indywidualny doradca kredytowy.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie