Taka sytuacja może zdarzyć się każdemu. W końcu żyjemy w bardzo niebezpiecznych czasach, gdy cyberprzestępcy są coraz skuteczniejsi. Jeśli ktoś ukradł Ci pieniądze z konta, to przede wszystkim nie panikuj. Przy odrobinie szczęścia uda Ci się je odzyskać. Jak się za to zabrać? Przeczytaj.
Najważniejsze co musisz zrobić, to ustalić, w jakich okolicznościach doszło do kradzieży Twoich środków z konta. Sprawdź, czy karta bankomatowa jest na swoim miejscu. Jeśli nie, to prawdopodobnie złodziej posłużył się nią i wypłacił Twoje pieniądze. W takiej sytuacji jak najszybciej zgłoś się na policję i złóż doniesienie o kradzieży. Notatka policyjna będzie podstawą do złożenia reklamacji w banku.
Jeśli masz kartę w portfelu, to dokładnie przejrzyj transakcje na koncie. Zauważyłeś dziwne wypłaty z bankomatu? To wyraźny znak, że Twoja karta została zeskanowana. Również zgłoś to na policję.
Do kradzieży środków z konta mogło również dojść drogą internetową. Być może logowałeś się do konta za pośrednictwem ogólnodostępnej sieci WiFi? Złodzieje są bardzo skuteczni w hakowaniu takich połączeń. Koniecznie przeskanuj też komputer w poszukiwaniu oprogramowania szpiegującego – jego obecność może być kolejną przyczyną włamania na konto.
Gdy już ustalisz, w jaki sposób mogło dojść do kradzieży Twoich środków z konta, skontaktuj się z bankiem. Przedstaw całą sytuację i złóż reklamację.
Pamiętaj
Reklamacja będzie rozpatrywana dopiero po zaksięgowaniu nieuprawnionej transakcji.
Bank zażąda od Ciebie przedstawienia dowodów na to, że to nie Ty jesteś autorem wypłaty środków. Pomocna będzie wspomniana notatka policyjna, a nawet zeznania świadków. Po zebraniu tych dowodów możesz złożyć oficjalną, pisemną reklamację z żądaniem zwrotu środków.
Pamiętaj
Bank ustosunkuje się do pisma w ciągu 30 dni lub 60 dni, jeśli przypadek wymaga dodatkowego sprawdzenia.
Jeśli w ciągu 60 dni nie otrzymasz żadnej informacji, to reklamacja zostaje uznana za przyjętą. Środki powinny wrócić na Twoje konto w ciągu kilku dni. Jeśli jednak bank odrzuci reklamację (a powody mogą być przeróżne), to się nie poddawaj i złóż odwołanie. Czasami warto też skorzystać z pomocy odpowiednich organów, np. Rzecznika Praw Konsumentów.
Banki z reguły pozytywnie odpowiadają na uzasadnione reklamacje klientów, dlatego nie załamuj się i nie zakładaj od razu, że skradzione pieniądze przepadły. W przyszłości staraj się też postępować ostrożnie: nigdy nie loguj się do bankowości elektronicznej przez publiczną sieć WiFi, sprawdzaj stan bankomatu przed włożeniem do niego karty i nie podawaj nikomu kodów do autoryzacji transakcji.