TransferGo – nowatorska metoda zagranicznych płatności bezgotówkowych

Antoni Kwapisz
23.06.2016

Firma TransferGo jest firmą oferująca zagraniczne usługi płatnicze i jest przykładem tego, jak przeszkody w prowadzeniu biznesu zamiast ograniczać rozwój mogą stać się być inspiracją i początkiem nowatorskiego rozwiązania.

Firma TransferGo jest firmą oferująca zagraniczne usługi płatnicze i jest przykładem tego, jak przeszkody w prowadzeniu biznesu zamiast ograniczać rozwój mogą stać się być inspiracją i początkiem nowatorskiego rozwiązania.

Zanim TransferGo powstało, Daumantas Dvilinskas i Justinas Lasevicius prowadzili działalność importowo-eksportową, gdzie ze względu na specyfikę działalności chlebem powszednim były wysokie opłaty za przelewy wysyłane dostawcom, na które na dodatek musieli oni czekać nawet do 7 dni. Wysokie opłaty związane z przelewami zagranicznymi są znane na pewno każdemu, kto takie przelewy otrzymuje bądź wysyła – a to jest scenariusz optymistyczny, kiedy wszystko toczy się według planu. Dvilinskas i Lasevicius w czasie działalności eksportowo-importowej mieli także przypadek, gdzie bank wysłał przekaz do niewłaściwego państwa, w niewłaściwej walucie, a firma poniosła wysoki koszt tej pomyłki nie tylko finansowy, ale doznała poważnego uszczerbku na reputacji. Co więcej, bank, pomimo, że przyznał, iż błąd był po ich stronie, nie poczuwał się do wypłacenia firmie jakiejkolwiek rekompensaty poniesionych strat.

Dvilinskas wspomina, „Musieliśmy radzić sobie z zastałym sektorem przekazów pieniężnych...Ogólne wrażenie było, że zadowolenie klienta nie było czymś, do czego banki w Wielkiej Brytanii przywiązywały jakąś szczególną wagę. Kiedy zobaczyliśmy, na czym polega problem, od razu zdaliśmy sobie sprawę, że rozwiązanie, jakim stało się TransferGo mogłoby pomóc wielu ludziom takim jak my.”

Zatem doświadczenia, które mogły zniechęcić niejednego, stały się punktem wyjścia dla stworzenia całkiem nowego rozwiązania w sferze przekazów zagranicznych. Pochodzący z Litwy założyciele TransferGo zauważyli też ogromy potencjał w stworzeniu taniego i bezpiecznego systemu przelewów online nie tylko dla biznesu, ale i dla ogromnej rzeszy migrantów. Według raportu Organizacji Narodów Zjednoczonych, w 2013 roku aż 232 miliony osób mieszkało poza granicami ojczyzny, z czego duża część regularnie wysyła pieniądze do kraju swojego pochodzenia.

TransferGo nie jest ani pierwszą, ani jedyną firmą oferującą nową opcję wysyłania pieniędzy za granicę, ale proponuje on nowatorski system, polegający na tym, że zamiast robić przelew zagraniczny, TransferGo przyjmuje wpłatę na swoje konto w kraju osoby wysyłającej fundusze, a następnie dokonuje wypłaty z konta firmy w kraju adresata. Ta metoda „local-in, local-out”, czyli „lokalna wpłata, lokalna wypłata” pozwala zaoszczędzić około 90% kosztów. Sam sposób wysyłania pieniędzy jest nie tylko bezpieczny, ale też dosyć przejrzysty, gdyż wysyłając pieniądze na przykład z Wielkiej Brytanii w funtach, klient obok wysyłanej sumy od razu otrzymuje informację, ile adresat przekazu np. w Polsce otrzyma w złotówkach. Jest to obok obniżenia samych opłat transferu, drugi ważny element tego systemu – klient nie musi się martwić o wahania kursów wymiany i ich wpływu na ostateczną kwotę, jaką otrzyma adresat przekazu pieniężnego.

TransferGo rozpoczęło swoja działalność w 2012 w zasadzie z zerowym kapitałem i przeszedł przez dosyć pracochłonny proces uzyskiwania licencji dla małych instytucji zajmujących się płatnościami. Firma na początku składała się z czterech założycieli, którzy uparcie, z determinacją przebrnęli przez gąszcz pozwoleń, ale sześć miesięcy poświęconej na wykazanie, że firma spełnienia wymogi formalne instytucji zajmujących się płatnościami nie było niewystarczające. Okazało się, że firma musiała jeszcze przekonać jakiś bank, że ten pomysł zadziała i aby ten zgodził się na współpracę, co w praktyce oznaczało, że musieli znaleźć bank, który by się zgodził na wejście nowej firmy na dosyć zmonopolizowany rynek usług bankowych tychże banków.

Pomimo, iż jakość usług bankowych była inspiracją dla powstania TransferGo, Dvilinskas nie uważa, że TransferGo konkuruje z bankami o rynek, a wręcz odwrotnie: TransferGo tworzy i rozwija współpracę z bankami bazując na ich infrastrukturze, która jest niezbędna dla funkcjonowania systemu opracowanego przez TransferGo. Rola tego systemu polega m.in. na wprowadzeniu klientów w cyfrową infrastrukturę bankową bezpiecznego, taniego i szybkiego systemu bezgotówkowego.

TransferGo podjęło strategiczną decyzję współpracy z ponad 30 bankami cieszącymi się doskonałą reputacją,  które są otwarte na innowację, i dzięki którym TransferGo może dostarczyć wysokiej jakości usługi o konkurencyjnych cenach i przede wszystkim o wysokim stopniu bezpieczeństwa, tworząc jeden z najbezpieczniejszych systemów przekazów cyfrowych, które z kolei tworzą środowisko o niskim ryzyku dla parterów bankowych TransferGo.

W ciągu zaledwie trzech lat działalności skromne początki TransferGo przekształciły się we wręcz spektakularny sukces. Pod koniec 2015 roku TransferGo otrzymał rekordową kwotę funduszu zalążkowego w wysokości 2,5 mln dolarów, a wcześniej został przyjęty jako członek Level39 –akceleratora firm branży FinTech. Firma ma obecnie ponad 100 tysięcy klientów, którzy łącznie przesłali 1 milion funtów, i odnotowuje miesięcznie 20% wzrost.

Innowacyjność i wysiłki TransferGo w kierunku umożliwiania klientom wykonywania tanich i szybkich przekazów pieniężnych zostały bardzo szybko docenione przez Duńską Izbę Handlową i litewski portal informacyjny Delfi, które nagrodziły TransferGo, jako najbardziej innowacyjny talent biznesu: “2013 Most Innovative Business Talent Award” zaledwie po roku działalności, a w 2014 podczas Hack Osaka w Japonii firma otrzymała srebrny medal za innowacyjność.

Informacja prasowa.

Artykuł sponsorowany

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie