Zgubiłeś kartę płatniczą? Sprawdź, co robić krok po kroku

Krzysztof Jagielski
08.05.2017

Taka sytuacja może przytrafić się każdemu i niestety czasami niesie to ze sobą przykre konsekwencje. W dobie wszechobecnych płatności bezgotówkowych i zbliżeniowych zgubienie karty płatniczej jest bardzo problematyczne. Zostajemy bez dostępu do środków, a w dodatku narażamy się na ich częściową utratę. Co należy zrobić w takiej sytuacji? Oto poradnik krok po kroku.

Krok 1. Ustal, co stało się z kartą

Jest to bardzo ważne, ponieważ okoliczności utraty karty mogą mieć duży wpływ na zakres odpowiedzialności banku za ewentualną nieautoryzowaną przez Ciebie wypłatę środków z bankomatu lub płatność dokonaną w sklepie. Jeśli uważasz, że doszło do kradzieży (nie masz całego portfela), zgłoś ten fakt na policję. Jeśli jest to po prostu efekt Twojego zapominalstwa (zostawiłeś kartę w bankomacie), przyznaj się do tego w rozmowie z konsultantem.

Rada

Zanim zaczniesz panikować bardzo dokładnie przeszukaj wszystkie kieszenie, zakamarki w samochodzie i w domu – karta płatnicza mogła Ci po prostu gdzieś wypaść, a po jej zastrzeżeniu nie będziesz już mógł z niej korzystać.

Krok 2. Zastrzeżenie karty

Tutaj masz do wyboru trzy opcje. Najszybciej zwykle jest zadzwonić na infolinię banku, poinformować o zaistniałej sytuacji i zlecić zastrzeżenie karty. Warto pamiętać, że od kilku lat działa ogólnopolski, uniwersalny numer na takie sytuacje, z którego mogą korzystać wszyscy klienci banków zarejestrowanych w naszym kraju. Numer to: +48 828 828 828.

Druga opcja to skorzystanie z bankowości elektronicznej. Jeśli możesz szybko zalogować się do panelu, to wybierz właśnie to rozwiązanie. W systemie bankowości elektronicznej znajdziesz okienko „Zastrzeżenie karty” - po jego kliknięciu karta będzie już bezużyteczna.

Trzecią możliwością jest zgłoszenie się do stacjonarnej placówki banku, który wydał Ci kartę płatniczą. Jest to jednak rozwiązanie najmniej polecane, głównie z uwagi na długi czas załatwiania formalności, a w obliczu utraty karty liczy się dosłownie każda minuta.

Krok 3. Wyrobienie nowej karty

Po zastrzeżeniu karty płatniczej stracisz dostęp do swoich pieniędzy (poza bankowością elektroniczną, telefonicznym zlecaniem przelewów i płatnościami telefonem – o ile masz je uruchomione). Dlatego przyda się nowa karta.

Pamiętaj!

Raz zastrzeżonej karty nie da się więcej użyć – nawet jeśli ją znajdziesz, to bank nie wycofa zastrzeżenia. Plastik nieodwracalnie staje się bezużyteczny.

Wniosek o wyrobienie nowej karty możesz złożyć za pośrednictwem bankowej infolinii lub systemu bankowości elektronicznej. Zwykle jest to usługa bezpłatna, a nowa karta przyjdzie do Ciebie pocztą w ciągu maksymalnie 2 tygodni. Tej staraj się już nie zgubić.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie