Zalane mieszkanie – jak zgłosić szkodę i uzyskać odszkodowanie?

Piotr Kowalczyk
27.02.2017

Ubezpieczenia są po to, aby chronić przed wysokimi kosztami w razie nieprzewidzianej sytuacji. Jedną z najczęstszych jest zalanie mieszkania. Może do tego dojść na wiele sposobów: pęknięta rura, niefrasobliwość sąsiada z góry lub oberwanie chmury w przypadku mieszkania na poddaszu. Co wtedy? Jak zgłosić szkodę i uzyskać odszkodowanie? Podpowiadamy.

Telefon do Towarzystwa Ubezpieczeniowego

Zanim chwycisz za słuchawkę, na spokojnie oceń skalę strat. Jeśli problemem jest tylko zaciek na suficie, poważnie zastanów się, czy warto zgłaszać taką szkodę. Odszkodowanie będzie niskie, a fakt ten może mieć duży wpływ na podwyższenie kolejnej składki ubezpieczeniowej.

Jeśli jednak szkody są poważne, bez wahania zadzwoń do Towarzystwa Ubezpieczeniowego i zgłoś szkodę. Przygotuj sobie numer polisy, rzeczowo przedstaw zaistniałą sytuację, a na końcu umów wizytę rzeczoznawcy.

Pamiętaj!

Postaraj się zostawić zalane pomieszczenie w takim stanie, w jakim znajduje się bezpośrednio po wystąpieniu szkody (usuń tylko wodę). Może to wpłynąć na podwyższenie sumy odszkodowania.

Za co na pewno otrzymasz odszkodowanie?

Pojęcie „zalania mieszkania” jest bardzo szerokie. W dodatku jest to jedna z najczęściej zgłaszanych szkód majątkowych, dlatego każdy ubezpieczyciel we własnym zakresie tworzy szczegółowy katalog uszkodzeń, które mogą zostać usunięte w ramach przyznanego odszkodowania.

Najbardziej uniwersalne zniszczenia to:

  • Zalany sprzęt elektroniczny
  • Zacieki na suficie i ścianach
  • Zamoczony dywan/wykładzina
  • Uszkodzone fugi w łazience
  • Wypaczone panele
  • Uszkodzona instalacja elektryczna

Każdy rzeczoznawca zwróci uwagę na takie uszkodzenia i zawrze je w swoim raporcie, który następnie trafi do Towarzystwa Ubezpieczeniowego.

Czy ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania za zalanie mieszkania?

Może, ale tylko na podstawie zapisów w umowie. Jeśli rzeczoznawca uzna, iż do zalania doszło w wyniku rażących zaniedbań właściciela, to konsekwencją może być odmowa wypłaty. Czym są rażące zaniedbania? Może to być np. zostawienie szeroko otwartego okna w czasie ulewy, przeprowadzanie remontu łazienki przez osobę bez kwalifikacji czy niezakręcenie kranu.

Na szczęście do takich sytuacji dochodzi bardzo rzadko i z reguły ubezpieczyciele wypłacają należne odszkodowanie. Jeśli jego wysokość jest dla Ciebie niesatysfakcjonująca, wówczas masz prawo złożyć odwołanie. Czasami opłaca się też usunąć szkodę bezgotówkowo, czyli wynająć firmę remontową, a fakturę wysłać Towarzystwu Ubezpieczeniowemu.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie